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    • Julio 2018
    Proyecto En Ejecución

    Co-Investigador/a
    • Julio 2018
    Proyecto En Ejecución

    Este proyecto de investigación focaliza en la enseñanza, evaluación y rendimiento académico en el área de salud en laFacultad de Ciencias Médicas de la UNC y la Escuela de Salud de la Universidad de O´Higgins-Chile (UOH). El mismoaborda diversos procesos formativos de carreras de grado y posgrado, y se organiza en tres líneas de investigación quese articulan entre sí, una ligada a las trayectorias académicas de los estudiantes de grado y posgrado, otra orientada alsistema de evaluación en grado y posgrado y una tercera referida a la relación entre formación pedagógica-disciplinary docente asistencial como así también su vinculación con la enseñanza y evaluación.Se proponen los siguientesobjetivos: analizar los procesos de enseñanza y evaluación en carreras del área de salud en grado y posgrado y surelación con la trayectoria académica de los estudiantes por un lado y por otro la relación entre formación pedagógica- disciplinar -docente?asistencial articulando con los procesos de enseñanza y evaluación.Para abordar los objetivos se realizará un análisis longitudinal prospectivo de las cohortes de ingresantes a la Escuela de Tecnología Médica, laCarrera de Medicina de la UNC y a la Escuela de Salud (UOH). El registro se efectuará a 1400 estudiantes en la UNCy a 95 en la UOH (2017-2018). Se realizará un estudio de correlación y comparación entre la calificación obtenida enla evaluación diagnóstica y los resultados del examen final al término de la PFO, incluye 514 estudiantes.Tambiénse abordará el sistema de evaluación de 17 especialidades médicas acreditadas (2018-2020) y la relación entreformación pedagógica-disciplinar-docente-asistencial en grado y posgrado en ambas universidades. Se implementaráncuestionarios abiertos y entrevistas. El análisis de la información se llevará a cabo desde un abordaje cuantitativo ycualitativo. Desde lo cuantitativo se propone la combinación de diferentes métodos multivariado, test de comparacionesy datos categorizados, que permitirán abordar las variables involucradas tanto exploratoriamente como de manerainferencial. Se utilizará el coeficiente de correlación lineal de Pearson, el modelo de regresión lineal y se calcularáel Coeficiente de Cp de Mallows, con un nivel de significación de 0,05 para todos los casos. Lo cualitativo permitirácomprender experiencias y perspectivas de los sujetos, la construcción de la teoría a través de los hallazgos y lavalidación mediante el proceso de triangulación.
    Co-Investigador/a
    • Julio 2018
    Proyecto En Ejecución

    Este proyecto de investigación focaliza en la enseñanza, evaluación y rendimiento académico en el área de salud en laFacultad de Ciencias Médicas de la UNC y la Escuela de Salud de la Universidad de O´Higgins-Chile (UOH). El mismoaborda diversos procesos formativos de carreras de grado y posgrado, y se organiza en tres líneas de investigación quese articulan entre sí, una ligada a las trayectorias académicas de los estudiantes de grado y posgrado, otra orientada alsistema de evaluación en grado y posgrado y una tercera referida a la relación entre formación pedagógica-disciplinary docente asistencial como así también su vinculación con la enseñanza y evaluación.Se proponen los siguientesobjetivos: analizar los procesos de enseñanza y evaluación en carreras del área de salud en grado y posgrado y surelación con la trayectoria académica de los estudiantes por un lado y por otro la relación entre formación pedagógica- disciplinar -docente?asistencial articulando con los procesos de enseñanza y evaluación.Para abordar los objetivos se realizará un análisis longitudinal prospectivo de las cohortes de ingresantes a la Escuela de Tecnología Médica, laCarrera de Medicina de la UNC y a la Escuela de Salud (UOH). El registro se efectuará a 1400 estudiantes en la UNCy a 95 en la UOH (2017-2018). Se realizará un estudio de correlación y comparación entre la calificación obtenida enla evaluación diagnóstica y los resultados del examen final al término de la PFO, incluye 514 estudiantes.Tambiénse abordará el sistema de evaluación de 17 especialidades médicas acreditadas (2018-2020) y la relación entreformación pedagógica-disciplinar-docente-asistencial en grado y posgrado en ambas universidades. Se implementaráncuestionarios abiertos y entrevistas. El análisis de la información se llevará a cabo desde un abordaje cuantitativo ycualitativo. Desde lo cuantitativo se propone la combinación de diferentes métodos multivariado, test de comparacionesy datos categorizados, que permitirán abordar las variables involucradas tanto exploratoriamente como de manerainferencial. Se utilizará el coeficiente de correlación lineal de Pearson, el modelo de regresión lineal y se calcularáel Coeficiente de Cp de Mallows, con un nivel de significación de 0,05 para todos los casos. Lo cualitativo permitirácomprender experiencias y perspectivas de los sujetos, la construcción de la teoría a través de los hallazgos y lavalidación mediante el proceso de triangulación.
    Co-Investigador/a
    • Julio 2018
    Proyecto En Ejecución

    Substantial data support early interventions for people experiencing FEP to ameliorate symptoms and minimize disability. FEP programs have been widely and successfully implemented in high-income countries (HIC). With the partial exception of Chile, however, there is not a single low-and-middle income country (LMIC) that offers universal access to FEP services. Chile is unique among LMICs in having created a platform for the implementation of FEP services, including 1) a FEP policy that mandates identification of FEP individuals at primary care and delivery of community-based FEP treatments at outpatient clinics, and 2) a public health care system within which this mandate can be fulfilled. Nonetheless, our team has documented that FEP services provided at outpatient clinics do not conform to recently established evidence-based approaches. Therefore, the overarching goal of this project is to address the shortfall in evidence-based practices for FEP in Chile by first adapting OnTrackChile (OTCH) from OnTrackNY (OTNY), a coordinated specialty care program for FEP currently being implemented across New York State and the US, and then implementing OTCH on a wide scale. Like most FEP programs, OTNY is clinically effective, but unlike most others, it also has a wellestablished training and technical assistance infrastructure and a proven track record of being scaled up in large urban areas. To achieve our main goal, we will use the Dynamic Adaptation Process model to first inform the adaptation and implementation of OTCH in the Chilean context. We will then use a Hybrid Trial Type 1 design to evaluate the implementation of OTCH, as well as its effectiveness and cost, in a cluster randomized controlled trial (RCT) (N = 300 from 21 outpatient clinics). The cluster-RCT will include the following: blinded interviews with participants (baseline, 12, 24 months); detailed information about service use (every 3 months, needed for cost estimates); assessments of mental health providers (6,12, and 24 months, needed for service and implementation outcomes); and ongoing mixed methods evaluation of the implementation process.
    Co-Investigador/a
    • Junio 2018
    Proyecto Ejecutado

    Objetivo de la investigación: Evaluar el efecto de un extracto hidroalcohólico de Lampaya sobre la alteración en la vía de señalización de la insulina inducida por ácido palmítico adipocitos 3T3-L1.
    Co-Investigador/a
      • Junio 2018
      Proyecto Ejecutado

      Objetivo de la investigación: Evaluar el efecto de un extracto hidroalcohólico de Lampaya sobre la alteración en la vía de señalización de la insulina inducida por ácido palmítico adipocitos 3T3-L1.
      Co-Investigador/a
        • Abril 2018
        Proyecto Adjudicado

        Adverse intrauterine conditions, such as fetal growth restriction (FGR), increase the risk to develop cardiometabolic diseases in the adulthood. This concept has been called ‘Developmental Origins of Health and Disease’ (DOHaD) and relies on the activation of mechanisms sensing and signaling a diversity of stimuli during early development that later leads to higher risk of disease. The mechanisms that have been broadly suggested to be involved in these processes are epigenetic modifications in key gene promoters that could ‘record’ normal and abnormal perinatal stimuli. Intrauterine oxidative stress and chronic hypoxia are common features in FGR. Several cellular processes require the participation of pro-oxidant molecules which are normally neutralized by antioxidant defenses. However, under determined conditions, such as chronic hypoxia, the pro-oxidants overcome these defenses inducing oxidative stress. The latter is an important stimulus that regulates vascular function and cardiovascular physiology, playing a key role in the development of cardiovascular diseases, regulating negatively the bioavailability of the main vasodilator nitric oxide (NO). In addition, the vascular system presents a high phenotypic plasticity during life, which is modulated and restricted by epigenetic mechanisms (including DNA methylation, histone post-translational modifications, and micro RNAs). The higher cardiovascular risk in adults born with FGR can be traced back to a reduced arterial compliance in pre-pubertal subjects and a decreased peripheral endothelial-dependent vascular relaxation at birth. This endothelial dysfunction (ED) is also observed in FGR placental vessels, suggesting an early onset of ED that could be evidenced in systemic and placental arteries. Our studies in human placentae have demonstrated that ED in FGR can be modulated by oxidative stress and is associated with changes in proteome profile as well as an epigenetic-mediated regulation of eNOS expression. Similarly, in guinea pigs, we have found that ED in FGR is also occurring in the fetal arteries and is prevented by maternal treatment with antioxidants. Analysis of eNOS expression and Nos3 promoter DNA methylation profile in endothelial cells from the aorta and umbilical arteries of FGR guinea pigs shows common molecular markers of ED in FGR systemic and umbilical vessels which are reverted by a maternal antioxidant treatment. Altogether, these data support the role of oxidative stress in the epigenetic programming of ED in FGR and the potential predictive value of studying human umbilical arteries endothelial cells (HUAEC). However, there are no studies addressing the time course and origins of the ED in FGR and the participation of additional epigenetic mechanisms, such as miRNAs, in this process. Here, we put forward two inter-related hypotheses. First, that arterial endothelium from babies with FGR show a genomic DNA methylation signature along with an altered expression of miRNAs miR-21, miR-126 & miR-155, which contributes to changes in the expression of enzymes related to NO synthesis, endothelial dysfunction, and vascular remodeling. Second, that FGR has, during gestation, dynamic changes in the expression of miRNAs miR-21, miR-126 & miR-155 as an early response to hypoxia and oxidative stress in the fetus leading, in the long term, to endothelial dysfunction and vascular remodeling. These hypothesis will be tested in primary cultures of HUAEC from FGR neonates and validated using guinea pig and chick embryo models of FGR according to the following general aims (GA): GA-1 To demonstrate, in human umbilical artery endothelial cells, whether FGR is associated with an altered epigenetic regulation (i.e. increased levels of miR-21, miR-126 & miR-155 and a differential genomic DNA methylation) of NO-related enzymes (i.e. eNOS, DDAH1, Nrf2, Arg2, and HO-1), which modifies the response to hypoxia and impairs angiogenic capacity.GA-2 To demonstrate, in FGR guinea pigs, whether circulating levels of miR-21, miR-126 & miR-155 are dynamically regulated during the development of fetal vascular dysfunction and if the prevention of oxidative stress by an antioxidant administration to mothers, contributes to this regulation. GA-3 To demonstrate, in FGR chicken embryos, whether the silencing of miR-21, miR-126 and miR-155 expression modifies the endothelial and vascular dysfunction induced by chronic hypoxia and oxidative stress. Our expected outcome is to demonstrate that miRNAs miR-21, miR-126 & miR-155 participates in the early defense to hypoxia and oxidative stress in the FGR, but leading at long-term to ED. Further, we propose that regulation of these miRNAs during gestation could prevent these effects. This project is not only relevant to uncover the developmental mechanisms that determine short- and long-term vascular dysfunction, but also to open potential approaches for treatments in complicated pregnancies in humans. Combined, our program of work offers insights into mechanisms underlying the association between intrauterine hypoxia, oxidative stress and the increased risk of developing cardiovascular disease in later life, and possible interventions considering administration of therapeutic agents at critical stages of intrauterine development.
        Co-Investigador/aCo-Investigador/a
        • Abril 2018
        Proyecto Finalizado

        La construcción de un modelo predictivo, que podría dar origen a una herramienta de screening para ayudar al profesor a identificar un problema de salud mental en el aula y solicitar ayuda a los equipos de apoyo psico-pedagógico dentro del establecimiento. De igual forma, este proyecto podría dar origen a una cohorte de estudiantes que permita profundizar en el estudio de la relación salud mental – resultados académicos, con productos científicos (conocimiento) y tecnológicos de innovación, que apoyen el trabajo de los docentes y sus establecimientos.
        Co-Investigador/a
        • Abril 2018
        Proyecto Finalizado

        La construcción de un modelo predictivo, que podría dar origen a una herramienta de screening para ayudar al profesor a identificar un problema de salud mental en el aula y solicitar ayuda a los equipos de apoyo psico-pedagógico dentro del establecimiento. De igual forma, este proyecto podría dar origen a una cohorte de estudiantes que permita profundizar en el estudio de la relación salud mental – resultados académicos, con productos científicos (conocimiento) y tecnológicos de innovación, que apoyen el trabajo de los docentes y sus establecimientos.
        Co-Investigador/a
        • Abril 2018
        Proyecto Finalizado

        La construcción de un modelo predictivo, que podría dar origen a una herramienta de screening para ayudar al profesor a identificar un problema de salud mental en el aula y solicitar ayuda a los equipos de apoyo psico-pedagógico dentro del establecimiento. De igual forma, este proyecto podría dar origen a una cohorte de estudiantes que permita profundizar en el estudio de la relación salud mental – resultados académicos, con productos científicos (conocimiento) y tecnológicos de innovación, que apoyen el trabajo de los docentes y sus establecimientos.
        Co-Investigador/a