Daniela Avello Investigadora Postdoctoral

    Grado Académico

    Doctora en Ciencia Cognitiva y Lenguaje (Línea de Lingüística Aplicada y adquisición de segundas lenguas), Universidad de Barcelona, España.

    Título(s) Profesional

    Profesora de estado en Inglés, Universidad de Santiago de Chile.

    Descripción

    Profesora de inglés y magíster en Lingüística de la Universidad de Santiago de Chile. Máster en Lingüística Aplicada y doctora en Ciencia Cognitiva y Lenguaje (línea de Lingüística Aplicada), con mención internacional, de la Universidad de Barcelona, España.

    Tiene amplia experiencia como profesora de inglés en colegios de la Región Metropolitana y de la Región de O’Higgins. Desde 2018, se ha desempeñado como docente en programas de pedagogía en Chile y en la Facultad de Filología y Comunicación en la Universidad de Barcelona, España.

    Sus intereses en investigación incluyen la enseñanza y aprendizaje del inglés como lengua extranjera, diferencias individuales, young learners, aprendizaje de idiomas a través de recursos audiovisuales y multimodales, adquisición de vocabulario, el desarrollo de habilidades receptivas, y la relación entre L1 y L2 en el desarrollo de la lectura. En sus investigaciones ha tenido un rol activo en distintos establecimientos educacionales, con el fin de mantener su conexión con el aula y atender las necesidades del contexto escolar.

    4

    6

    • REVISTA Research Methods in Applied Linguistics
    • 2025

    Exploring young L2 learners’ perceptions of their viewing experience with captioned animated cartoons


    • Daniela Isabel Avello García • Carmen Muñoz Lahoz

    http://dx.doi.org/10.1016/j.rmal.2024.100174

    • REVISTA Discourse, Context & Media
    • 2025

    A multimodal discursive approach to translanguaging and identity in Chilean social media


    • Carolina Pérez Arredondo • Daniela Isabel Avello García • Luis Cárcamo Ulloa

    http://dx.doi.org/10.1016/j.dcm.2025.100951

    • REVISTA Education Sciences
    • 2023

    The Development of Receptive Language Skills from Captioned Video Viewing in Primary School EFL Learners


    • Daniela Isabel Avello García • Carmen Muñoz Lahoz

    http://dx.doi.org/10.3390/educsci13050479

    • REVISTA Computer Assisted Language Learning
    • 2022

    Exploring repeated captioning viewing as a way to promote vocabulary learning: time lag between repetitions and learner factors


    • Carmen Muñoz Lahoz • Anastasia Pattemore • Daniela Isabel Avello García

    http://dx.doi.org/10.1080/09588221.2022.2113898

    • Early language education in instructed contexts: Current issues and empirical insights into teaching and learning languages in primary school
    • 2025

    Primary school learners benefit from captioned video viewing: Vocabulary learning, viewing distribution and perceptions.

    ISBN
    9789027223449
    Páginas
    Désde la página 43, hasta la página 64
    Idioma
    Inglés
    Editorial
    John Benjamins
    Editores
    S. Frisch, K. Glaser
    Autores
    Daniela Isabel Avello García, Carmen Muñoz Lahoz
    • Foreign Language Learning from Audiovisual Input: The role of original version television
    • 2025

    Vocabulary learning from captioned-video viewing in primary school learners: The influence of word- and context-related factors

    ISBN
    978-3-031-91000-5
    Páginas
    Désde la página 17, hasta la página 37
    Idioma
    Inglés
    Editorial
    Springer
    Editores
    A. Pattemore, F. Gesa
    Autores
    Daniela Isabel Avello García, Carmen Muñoz Lahoz
    • Audiovisual input and second language learning
    • 2024

    The development of L1 and L2 reading skills from captioned video viewing in primary school EFL learners

    ISBN
    9789027246493
    Páginas
    Désde la página 25, hasta la página 47
    Idioma
    Inglés
    Editorial
    John Benjamins
    Editores
    C. Muñoz, I. Miralpeix
    Autores
    Daniela Isabel Avello García, Carmen Muñoz Lahoz
    • Early Foreign Language Learning and Teaching: Evidence Versus Wishful Thinking
    • 2024

    Young Learners’ L2 Vocabulary Acquisition Through Extensive Viewing

    ISBN
    9781800418707
    Páginas
    Désde la página 114, hasta la página 131
    Idioma
    Inglés
    Editorial
    Multilingual Matters
    Editores
    M. Nikolov, S. Letica
    Autores
    Carmen Muñoz Lahoz, Daniela Isabel Avello García, Georgia Pujadas
    • ELT research in action
    • 2022

    The use of captioned-video viewing to support the development of L2 reading skills

    ISBN
    978-1-912588-46-6
    Páginas
    Désde la página 65, hasta la página 69
    Idioma
    Inglés
    Editorial
    IATEFL
    Editores
    J. Mackay, T. Wogan
    Autores
    Daniela Isabel Avello García
    • Tesol Spain collected papers
    • 2020

    Content assessment: The blind spot of bilingual programs

    ISBN
    978-84-09-28338-5
    Páginas
    Désde la página 17, hasta la página 22
    Idioma
    Inglés
    Editorial
    Tesol Spain
    Editores
    R. Place, B. Strotmann, K. Marriage, H. Plass
    Autores
    Daniela Isabel Avello García